مایع دستشویی اکتیو 450 گرمی با ذرات طلا در کاخ سفید ربوده شد

در بسیاری از کشورها میزان شستن دست ها با مایع دستشویی اکتیو 450 گرمی است. مطالعه شستن دست ها در 54 کشور در سال 2015 نشان داد که به طور متوسط 38.7 درصد از خانواده ها شستن دست ها با صابون را انجام می دهند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که عربستان سعودی با 97 درصد بالاترین نرخ را دارد. ایالات متحده نزدیک به میانه با 77٪; و چین با کمترین نرخ 23 درصد.[28]

چندین روش تغییر رفتار در حال حاضر برای افزایش جذب رفتار شستن دست با صابون در زمان‌های بحرانی وجود دارد.

شستن دست‌های گروهی برای کودکان مدرسه‌ای در ساعات معینی از روز یکی از گزینه‌های کشورهای در حال توسعه برای تقویت شستن دست‌ها در رفتارهای کودکان است.

“برنامه مراقبت بهداشتی ضروری” که توسط وزارت آموزش در فیلیپین اجرا می شود، نمونه ای از اقدامات در مقیاس برای ارتقاء سلامت و آموزش کودکان است.

کرم زدایی دو بار در سال، همراه با شستن روزانه دست ها با صابون، مسواک زدن روزانه با فلوراید، هسته اصلی این برنامه ملی است. همچنین با موفقیت در اندونزی اجرا شده است. حذف میکروارگانیسم‌ها از پوست با افزودن صابون‌ها یا مواد شوینده به آب افزایش می‌یابد.

صابون و مواد شوینده سورفکتانت هایی هستند که میکروارگانیسم ها را با بهم ریختن لایه لیپیدی غشایی آنها و دناتوره کردن پروتئین آنها از بین می برند. همچنین روغن‌ها را امولسیون می‌کند و آنها را قادر می‌سازد که توسط آب جاری منتقل شوند.

صابون جامد، به دلیل ماهیت قابل استفاده مجدد، ممکن است باکتری های به دست آمده از استفاده های قبلی را در خود نگه دارد. تعداد کمی از مطالعاتی که انتقال باکتری از صابون جامد آلوده را بررسی کرده‌اند.

به این نتیجه رسیده‌اند که انتقال آن بعید است زیرا باکتری‌ها با کف شستشو می‌شوند.[37] CDC هنوز هم می گوید “صابون مایع با کنترل های هندزفری برای توزیع ارجح است.