نخود آذرشهر را می توان برای درست کردن شربت خنک استفاده کرد

حبوبات غلات و نخود آذرشهر به دلیل سهم آنها در دریافت پروتئین و ریزمغذی های غذایی و همچنین فواید آنها در تامین درآمد و باروری خاک مورد قدردانی قرار می گیرند.

آنها مزایای بالقوه ای را در کشورهای در حال توسعه ارائه می دهند که در آن تقاضای غذا در آینده در حال افزایش است و سوء تغذیه و اضافه وزن همزمان وجود دارند.

ما نقش فعلی و بالقوه حبوبات غلات را بر پروتئین، هم کمیت و هم کیفیت، و کفایت ریز مغذی‌ها در رژیم غذایی نوزادان و کودکان خردسال روستایی غنا مورد مطالعه قرار دادیم.

ما دریافتیم که 60٪ از کودکان در حال حاضر حبوبات با اندازه متوسط 20 گرم در روز (پخته) مصرف می کنند که بیش از 10٪ از کل پروتئین، فولات، آهن و نیاسین دریافتی آنها را تامین می کند.

نخود

مجموعه‌های نهایی توصیه‌های مبتنی بر غذا شامل حبوبات بود و پروتئین کافی و اسیدهای آمینه ضروری اما کلسیم، آهن، نیاسین و یا روی ناکافی در کودکان شیر مادر و کمبود کلسیم، ویتامین C، ویتامین B12 و ویتامین A در کودکان غیر شیرمادر ارائه می‌شد.

مجموعه‌ای از توصیه‌های مبتنی بر غذا همراه با حبوبات اضافی در کنار الگوی غذایی فعلی، کفایت کلسیم، آهن، نیاسین و روی را بهبود بخشید، اما فقط به مقدار کافی برای کلسیم در میان کودکان 6 تا 8 ماهه‌ای که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، رسید.

اگرچه اغلب گفته می شود حبوبات «گوشت فقرا» هستند و مصرف فعلی حبوبات غلات در بین کودکان روستایی به دریافت پروتئین کمک می کند، مزیت اصلی تغذیه ای افزایش مصرف حبوبات، بهبود کفایت ریزمغذی ها است.

علاوه بر توصیه‌های مبتنی بر غذا، مداخلات دیگری مانند رویکردهای مبتنی بر غذا و یا استراتژی‌های تقویت یا مکمل برای بهبود کفایت ریزمغذی‌ها در نوزادان و کودکان خردسال در روستاهای غنا مورد نیاز است.